affiliate commissie modellen vergeleken

De verschillende affiliate commissie modellen uitgelegd

In de laatste jaren is affiliate marketing snel volwassen geworden en in deze tijd zijn ook de zwakke plekke blootgelegd. Een van de grootste zwakke plekken bestond uit het commissiemodel.

Als oplossing zijn er nu diverse commissiemodellen die verschillen per adverteerder. In dit artikel bespreek ik de meest voorkomende commissiemodellen met de voor- en nadelen van elk model.

De verschillende modellen zijn:

  • PPS: Last click model
  • PPS: Attributiemodel
  • Pay per lead
  • Pay per install

Pay per sale, de basis van affiliate marketing

De basis van affiliate ligt in het pay per sale, of vooral in het pay per stuk. In tegenstelling tot andere vormen van marketing hoeft de adverteerder pas te betalen wanneer er iets gekocht, of gedaan is.

De meest voorkomende acties zijn:

  • Sale, het afronden van een verkooptransactie
  • Lead, het invullen van een formulier
  • Install, het installeren van een app

Voor de adverteerder is dit erg lucratief. Zolang er niets gedaan is hoeft er ook geen commissie betaald te worden. Voor jou als publisher/blogger is het handig dat je geen uitgebreide analyses en voorspellingen hoeft te overleggen voor een bedrijf wil adverteren.

Pay per sale: Last click model

Dit was het oorspronkelijke affiliate commissie model. De laatste affiliate click voor er een sale geplaatst werd krijgt de commissie voor de complete bestelling.

Hierbij wordt er geen onderscheid gemaakt tussen het soort website en hoeveel clicks er aan de sale vooraf zijn gegaan. Administratief erg makkelijk en daardoor ook transparant.

Het grote nadeel van dit model is dat het niet helemaal eerlijk is. Zeker in het geval van consumentenproducten zoals kleding of schoenen is de kans groot dat er nog een kortingscode gezocht wordt voor het afrekenen.

Dan kun je nog zoveel goede content geschreven hebben, als de laatste klik voor het afrekenen naar een kortingscode website gaat, dan ben jij je commissie kwijt.

De voordelen van last click:

  • Transparant, altijd x% commissie over het aankoopbedrag
  • Makkelijk te meten, de laatste click krijgt de commissie

De nadelen van last click:

  • Er is geen vergoeding voor andere clicks in de customer journey
  • Je raakt snel je commissie kwijt aan een website met minder toegevoegde waarde (kortingscodes)

Pay per sale: Attributiemodel

Om de oneerlijke delen van het originele pay per sale model op te lossen is het attributiemodel ontwikkeld. Hierbij wordt de commissie verdeeld over alle clicks die hebben plaatsgevonden in het aankoopproces.

De verdeling is verdeeld in verschillende typen publishers. Zo krijgt een content publisher (een blog of authority website) vaak een hoger percentage dan een kortingscode publisher. Op deze manier wordt er geprobeerd rekening te houden met de toegevoegde waarde in het aankoopproces.

Het grote voordeel mag duidelijk zijn, dit model is eerlijk en geeft iedereen een aandeel van de commissie. Daarentegen is het gevolg dat de commissie lager is en dat transparantie ontbreekt.

De voordelen van het attributiemodel:

  • Hoe meer toegevoegde waarde je levert, hoe hoger het percentage commissie
  • Iedere publisher in het aankoopproces krijgt een eerlijk aandeel

De nadelen van het attributiemodel:

  • De commissie is flink lager. Wanneer je 40% attributie van 6% commissie krijgt dan is de effectieve commissie maar 2,4%.
  • Het is minder transparant. De attributiepercentages zijn vaak wel duidelijk, maar in de rapportages is dit minder concreet terug te zien.

Pay per lead model

Dit model is vergelijkbaar met het originele pay per click model. Met het verschil dat de gewenste actie hier geen verkoop, maar leadgeneratie is.

Vooral bedrijven die abonnementen aanbieden gebruiken dit model regelmatig. De vergoeding is vaak een vooraf vastgesteld bedrag. Zo kun je bijvoorbeeld 1,50 commissie per lead krijgen.

Of je daarna ook nog commissie krijgt voor de sale is afhankelijk van de adverteerder. Soms krijg je nog een flink bedrag wanneer de lead ook tot koop overgaat. Helaas blijft het vaak bij de leadvergoeding.

Voordelen van pay per lead

  • Er hoeft nog geen verkooptransactie plaats te vinden, dus de drempel is lager
  • Commissie is vooraf vastgesteld en bekend

Nadelen van pay per lead

  • De commissie is relatief laag
  • Niet altijd wordt er nog commissie gegeven voor de sale

Pay per lead

Pay per install model

De basis van dit model is hetzelfde als hierboven al beschreven bij pay per sale en pay per lead. Het is de gewenste actie die het anders maakt.

Pay per install is een relatief nieuw model en gaat over het installeren van apps. Zo geef Bol.com bijvoorbeeld pay per install vergoeding voor het installeren van de Bol.com app.

Ook hier is de commissie een vastgesteld bedrag en net als bij leads is deze vergoeding vaak erg laag.

Het grote nadeel zit in het ontbreken van commissie over latere verkopen. In het voorbeeld van de Bol.com app betekent installatie dat bezoekers van de website voortaan altijd naar de app gestuurd worden.

Ben je Bol.com partner dan heeft dit als gevolg dat je nooit meer commissie krijgt voor bestellingen via de app. Natuurlijk is dit voor Bol wel voordelig, een eigen kanaal kost nu eenmaal minder. Maar voor jou als publisher is het nadelig.

Voordelen van pay per install

  • De actie om een app te installeren is eenvoudig
  • De vergoeding is transparant en vooraf bekend

Nadelen van pay per install

  • De commissie is erg laag
  • Er is geen commissie voor bestellingen na installatie

Extra: Recurring commission

Dit is geen los model, het is voornamelijk een aanvulling op het pay per sale model. Met een enorm voordeel voor jou als publisher!

Recurring commission betekent in het Nederlands “terugkerende commissie”. Dat wil zeggen dat je meer dan 1x commissie krijgt voor een sale. Nee! Dat is niet te mooi om waar te zijn.

Het komt niet zo heel vaak voor dat je recurring commission krijgt. Meestal is het beperkt tot abonnementen op software of andere diensten.

In plaats van 1x 50 euro commissie voor een verkocht abonnement krijg je ineens 12 maanden lang 15 euro commissie. Althans, zolang iemand klant blijft natuurlijk.

Dit voorbeeld geeft recurring dus €180 commissie!

De verwachting voor 2021 en verder…

In 2020 was het al een trend dat steeds meer adverteerders overstapten op het attributiemodel. Soms zelfs met het uitsluiten van bepaalde groepen publishers, zoals kortingscode en cashback websites.

Voor 2021 (en verder) verwacht ik niet dat deze trend gaat verdwijnen. Het attributiemodel is voor adverteerders een eenvoudige manier om ook publishers aan het begin van een aankooptraject te belonen.

Voor publishers zijn de gevolgen beperkt. Oke… de commissie is lager, maar het loont ook meer om een inhoudelijke bijdrage te leveren aan de aankoop. In plaats van alleen te gaan voor die laatste click.

Conclusie

Ik hoop met dit artikel wat meer duidelijkheid te geven in de wereld van affiliate commissiemodellen. Nu je weet wat een model inhoudt kun je zelf de afweging maken wat een affiliate programma op gaat leveren en of dit interessant is voor jouw website of blog.

Meer weten? Lees hier hoe je in 2021 geld kunt verdienen met affiliate marketing.