Laatst las ik een onderzoek over bloggers en daarin stond dat ruim 80% van de bloggers begint om extra geld te verdienen. Affiliate marketing is één van de meest bekende manieren van geld verdienen met bloggen en misschien ook wel de meest eenvoudige. Of in elk geval de meest toegankelijke, want eenvoudig is het niet altijd.
Maar hoe werkt geld verdienen met affiliate marketing?
In dit artikel leg ik je uit hoe je geld verdient met affiliate marketing, wat de verschillende commissie modellen zijn en hoe jij een passief inkomen kunt verdienen met affiliate marketing.
Hoe werkt affiliate marketing?
Bij affiliate marketing promoot jij het product of de dienst van een ander bedrijf, via jouw eigen blog, Youtube kanaal, Instagram of zelfs TikTok. Na iedere succesvolle verkoop krijg jij van dit bedrijf commissie, die meestal gebaseerd is op de het bedrag van de sale.
Voor jou is dit interessant omdat je niets hoeft te doen met klantenservice, of het op tijd versturen van een product, dit is allemaal de verantwoordelijkheid van de verkoper.
Voor het bedrijf is affiliate marketing interessant omdat het alleen geld kost als er daadwerkelijk iets verkocht wordt. In tegenstelling tot Google Ads, Social Media advertenties of klassiek adverteren (via tv of tijdschriften) waarbij er al betaald moet worden voor het bedrijf weet of er sales gaan komen.
De twee typen commissie
Binnen affiliate marketing zijn er twee typen commissie die je kunt krijgen na een succesvolle verkoop. Afhankelijk van je niche en het soort producten dat je promoot krijg je een variabele commissie, een % van de sale, of een vaste commissie, een vast bedrag per sale. Hieronder licht ik deze twee verder voor je uit:
Variabele commissie
Variabele commissie is het type dat je het meest tegen gaat komen bij affiliate programma’s. Je krijgt bij iedere verkoop een vast percentage van het verkoopbedrag. (Vaak exclusief verzendkosten en belastingen). Hoe hoger de orderwaarde bij de webwinkel is, hoe meer commissie jij dus krijgt.
Grote webwinkels zoals Bol.com en Coolblue, maar ook aanbieders van vakanties zoals Prijsvrij, werken met dit type commissie.
Het voordeel is dat je ook commissie krijgt over producten die je niet promoot, je krijgt tenslotte x% van het bedrag dat de consument moet betalen. Zo verdien ik bij Coolblue ook aan strijkijzers en tv’s die ik niet promoot en bij Prijsvrij aan vakantiebestemmingen waar mijn website niet over gaat.
Het nadeel is dat je vooraf niet of nauwelijks kunt inschatten hoeveel je gaat verdienen, dit weet je namelijk pas vanaf het moment dat de consument op afrekenen geklikt heeft.
Hoeveel procent commissie je krijgt vind je terug in het affiliate programma van een adverteerder. Vaak hangt het af van hoeveel marge er op een product zit en wat voor type website je hebt. Bijvoorbeeld reviews en aanbiedingen websites krijgen steeds vaker een lagere commissie dan inhoudelijke blogs en niche sites.
Vaste commissie
De andere soort commissie die je tegenkomt is vaste commissie, waarbij je voor elke sale een vast bedrag uitbetaald krijgt. Dit type commissie vind je vaak bij verzekeringen, software of andere diensten die voor de adverteerder een voorspelbaar bedrag opleveren. Voor een zorgverzekering krijg je bijvoorbeeld tussen de €20 en €40 commissie per verkochte verzekering, autoverzekeringen leveren soms nog wel meer op.
Het grote voordeel is dat je vooraf weet hoeveel je voor een sale krijgt en dus redelijk kunt inschatten hoeveel je gaat verdienen. Het nadeel is dan weer dat de groep adverteerders die met dit model werkt kleiner is, dus het is niet voor alle blogs en niches geschikt.
Commissiemodellen, attributie, cookie duur, hoe werkt het?
Toen ik begon met affiliate marketing was er maar 1 model, het laatste klik commissiemodel, hierbij werd de volledige sale toegekend aan de blog/website die de laatste klik had geleverd.
Maar dat is niet echt eerlijk, als jij een review hebt geschreven waardoor iemand overtuigd is om te kopen en diegene zoekt daarna een kortingscode. Dan krijgt de website met die kortingscode de volledige commissie, terwijl jij de verkoop in gang gezet hebt.
Aan commissiemodellen is weinig veranderd, het is meestal nog steeds laatste klik of eerste klik. Wat wel een vrij nieuwe ontwikkeling is dat zijn attributiemodellen, deze zijn ontstaan om het hierboven geschetste probleem op te lossen.
Wanneer een adverteerder gebruikmaakt van positie gebaseerde attributie, of lineaire attributie dan weet je zeker dat iedereen die een aandeel heeft gehad in de verkoop ook een deel krijgt. Ben jij de enige klik geweest, dan krijg je natuurlijk nog steeds de volledige commissie.
Bij positie gebaseerde attributie wordt er een vast percentage toegekend aan elke stap van het aankoopproces. Meestal krijgen de starter, de eerste klik, en de converter, de laatste klik, het hoogste percentage toegekend. Dit kan er zo uitzien: 40/20/40 waarbij de eerste en laatste klik dus beide 40% meedelen en de overige 20% wordt verdeeld over alle tussenliggende stappen.
Maakt jouw adverteerde gebruik van lineaire attributie dan krijgt iedere klik een even groot (of klein) deel van de commissie. Bij 10 clicks krijgt iedereen 10%, en bij 4 clicks krijgt iedereen 25% van de totale commissie.
Staat er in het affiliate programma niets over attributie, dan kun je er van uitgaan dat de commissie alleen verdeeld wordt op basis van het commissiemodel, dus eerste of laatste klik.
Als laatste is er nog de cookie duur, of meetperiode, dit is de tijd waarin jij commissie krijgt nadat iemand op jouw affiliate link geklikt heeft. In veel gevallen is de cookie duur 30 dagen, dat betekent dus dat je tot 30 dagen na de klik meedeelt in de betaalde commissie. Op dag 31 heb je dus pech en krijg je niets meer.
Hoe lang de cookie duur is vind je ook terug in het affiliate programma, dit is vaak gebaseerd op de gemiddelde duur van de customer journey en kan dus langer of korter zijn dan die 30 dagen.
Hoe weet een verkoper dat hij jou moet betalen?
Oké, allemaal leuk dit, maar hoe weet een verkoper aan wie hij de affiliate commissie moet betalen? Je wil tenslotte wel betaald krijgen voor het werk, de promotie, die je gedaan hebt.
Het geheim hiervan zit in de affiliate link die je vindt in het affiliate programma. Deze link bevat een tracking-ID die gelinkt is aan jouw account en waarmee de adverteerder dus kan zien waar elke sale vandaan komt.
Uiteraard gaat dit volledig automatisch, daarom vind je de meeste affiliate programma’s in een affiliate netwerk. Binnen dit netwerk draait de software die automatisch de tracking-ID’s controleert en de commissie aan de juiste blogger toekent.
Voor een groot deel gebeurt de tracking nog steeds via cookies, maar met de privacy maatregelen in webbrowsers van de afgelopen jaren zijn er ook andere slimme technieken ontwikkeld om te zorgen dat jij je commissie uitbetaald krijgt.
Wanneer krijg je betaald?
Als alle bovenstaande onderdelen vlekkeloos zijn verlopen, dan krijg jij bericht dat je affiliate commissie verdient hebt. Of je ziet dit terug in het overzicht van het affiliate programma. Maar wat nu? Hoe krijg jij het geld op je rekening gestort, want pas dan kun je er iets mee.
Zodra jij je commissie verdient hebt begint er voor de adverteerder een heel proces om de bestelling goed bij de klant af te leveren, of de software/het abonnement te activeren. Zolang dit loopt heeft een consument volgens de wet 14 kalenderdagen bedenktijd, de bestelling kan geretourneerd worden of geannuleerd worden. In beide gevallen word je sale afgekeurd en krijg je helaas niets.
Als de sale wel goed verloopt, de klant houdt zijn bestelling, dan begint het keuren van de affiliate sales door de adverteerder. Eens sale wordt vrijwel altijd goedgekeurd, mits jij je aan de voorwaarden van het affiliate programma gehouden hebt. Hoe lang het duurt om een sale te keuren hangt van het type product af, zo wordt een vakantie bijvoorbeeld pas gekeurd als de vakantie afgelopen is. (Het kan dan zomaar 6+ maanden duren voor jij je geld krijgt)
Als je sale goedgekeurd is dan kun je het geld bijna ruiken! Maar nog niet helemaal, de adverteerder moet het affiliate netwerk betalen en jij moet de uitbetaal drempel (meestal minimaal €25) halen voor het geld daadwerkelijk overgemaakt wordt naar je bankrekening.
Dit proces geldt voor bijna alle affiliate programma’s. Alleen voor programma’s die zonder netwerk draaien, zoals Bol.com en Amazon, is het zo dat de stap van het netwerk betalen komt te vervallen.