Ik heb mijn halve portfolio weggedaan. Waarom?!

Ik heb mijn halve portfolio weggedaan. Waarom?!

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik voorstander ben van een portfolio van affiliate websites. Sowieso van meerdere bronnen van (passief) inkomen. Iets wat bevestigd werd door ontwikkelingen aan het begin van de covid-pandemie en nu opnieuw met de crisis op de energiemarkt.

Ik had een winstgevende website over energiecontracten en aanbiedingen. Een website die nu nauwelijks meer iets oplevert.

Als ik geen portfolio had gehad dan was mijn inkomen dus opgedroogd door wat er op dit moment in de wereld speelt, iets waar ik helemaal geen invloed op heb.

Toch heb ik deze week besloten om mijn halve portfolio weg te doen. Wat?! Ja ik heb de helft van mijn affiliate portfolio gesloten, of sommige projecten sluiten vanzelf als de domeinnaam afloopt.

Waarom?

Dat leg ik je uit in deze post.

[toc]

Focus, de basis van alle succes

Ik ben zo eigenwijs dat ik nog altijd al mijn content zelf schrijf, maar ik heb ook maar 24 uur in 1 dag, een beperkte energie per dag en ik kan maar 1 artikel tegelijk schrijven.

Daar komt bij dat ik een vrij ondernemend hoofd heb, ik zie vrij snel kansen en mogelijkheden om een nieuw project te starten. Maar ondanks dat heb ik nog steeds maar 24 uur…

Zoals aankomen in gewicht ook langzaam maar zeker gaat, je bent nooit ineens 10 kilo zwaarder daar zijn maanden overheen gegaan, werd ook mijn portfolio langzaam maar zeker groter en diverser.

Met als gevolg dat ik steeds meer problemen kreeg met het aanbrengen van focus. Elke dag weer de stress van “voor welke website ga ik vandaag aan de slag” een keuze die soms voor keuzeverlamming zorgde, waardoor ik helemaal niets gedaan kreeg.

Ik heb dit jaren geleden ook gehad, toen ben ik aan de slag gegaan met minimalisme en werd ik vrijwel direct een gelukkiger mens. Wat een opluchting was het om nog maar 1 fles shampoo in de badkamer te hebben en niet te hoeven kiezen.

Dit probleem is overigens niet uniek, al in 2000 hebben de psychologen Sheena Iyengar en Mark Lepper een experiment gedaan om uit te zoeken wat het effect van meer keuze is op de conversie.

De uitkomst is Hick’s law

Wat is Hick’s law?

Hick’s law zegt dat de tijd die het kost om te kiezen, toeneemt op het moment dat er meer opties zijn om uit te kiezen.

Meer eenvoudig gezegd, het is makkelijker om bij de Aldi uit 2 potten pindakaas te kiezen (met of zonder stukjes) dan uit de meters met pindakaas die Albert Heijn je voorschotelt.

Dit was ook de uitkomst van het onderzoek van Sheena Iyengar en Mark Lepper. Het schap met 24 potten jam trok meer kijkers, maar slechts 3% van hen kocht iets. Terwijl het schap met 6 potten jam minder kijkers trok, maar hiervan kocht 30% een potje.

Meer is dus zeker niet altijd beter, ook niet als het om een portfolio met projecten gaat waar je kunt werken. Zeker niet als daar de hernieuwde focus van Google op kwaliteit bij komt.

De focus van Google op kwaliteit

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan, maar 2022 is het jaar waarin Google de strijd is aangegaan met lage kwaliteit content. Niet altijd even succesvol, maar update na update heeft de kwaliteit van websites als belangrijkste aandachtspunt.

Er zijn de vele product review updates, opgevolgd door de Helpful Content update en de September algorithm update die hier weer op voortborduurt.

Beperkte tijd verdelen over steeds meer verschillende websites levert uiteindelijk lagere kwaliteit op. Het is lastiger om de diepte in te gaan en expert te worden binnen een niche als je elke dag met iets anders bezig bent.

Als antwoord op deze focus van Google had ik dus ook meer focus nodig.

De oplossing: Minder websites, meer focus

De oplossing was uiteindelijk eenvoudig, door mijn portfolio te verkleinen kon ik meer focus aanbrengen op de projecten die overbleven. Hiermee kan ik niet alleen de kwaliteit verhogen, maar ook mijn keuzestress verminderen en die websites sneller laten groeien.

Klinkt eenvoudig, maar hoe bepaal je dan welke websites bleven en welke websites ik weg ging doen?

Op basis van het aantal artikelen dat ik kon bedenken voor een niche.

In de afgelopen weken heb ik podcasts geluisterd, artikelen en twitter threads gelezen waarbij uiteindelijk steeds de boodschap was dat het meeste geld verdiend werd met websites die een (relatief) groot aantal artikelen hadden.

Met deze kennis besloot ik de grens te leggen op 50 artikelen.

Dat is een flink aantal, maar als je uitgaat van 1 artikel per week schrijven, dan zou je dit voor een nieuwe website in 1 jaar kunnen doen. Daarbij geeft dit aantal een goed beeld van hoe diep je kunt gaan binnen een niche.

Met de hulp van Ahrefs ben ik gaan brainstormen voor welke websites ik wel of geen 50 artikelen kon bedenken. Voor de helft van mijn portfolio lukte dit niet, dus daarmee was het tijd om afscheid te nemen van deze projecten.

De winstgevende evergreen websites in die categorie blijven, maar de kleine start-up websites heb ik direct gesloten, of vervallen vanzelf als de domeinnaam verloopt.

Bij de overgebleven websites ben ik gaan brainstormen en heb ik een lijst gemaakt van de artikelen die ik kon gaan schrijven. Zo blijft de helft nu van mijn portfolio over met een lijst van onderwerpen om verder te bouwen.

Conclusie, waarom ik de helft van mijn portfolio weggedaan heb

Net als tijdens mijn eerste stappen naar een minimalistisch leven voelt ook dit weer alsof ik ineens kilo’s lichter ben. (Helaas niet te zien op de weegschaal.)

Het oerwoud dat mijn portfolio is nu zover uitgedund dat ik de zon weer kan zien schijnen en het is een stuk eenvoudiger geworden om te kiezen waar ik aan ga werken en misschien wel belangrijker, het levert ook een hoop tijd op.

Ik hoef mij in minder onderwerpen te verdiepen, dus ik heb meer tijd om mij in de overgebleven onderwerpen te verdiepen.

Of dit het gewenste resultaat op gaat leveren gaat de toekomst uitwijzen, maar voor nu voelt het als de beste keuze die ik kon maken.

Over de auteur