Weet wat je meet voor succes met je niche website

Toen ik onlangs een middag doorbracht in Kinokuniya, de lokale boekhandel hier in Kuala Lumpur, kwam ik het boek “Measure what matters” tegen. De titel deed mij niet alleen terugdenken aan de fouten die ik de afgelopen zelf heb gemaakt, maar ook aan een gesprek met een coachee wat ik eerder dit jaar had over het meten van de juiste cijfers van je niche website.

Het probleem met data, althans voor mij, is dat het eenvoudig is om verdwaald te raken in het verzamelen van nog meer data, alleen maar om nog meer data te hebben en uiteindelijk niets met deze cijfers te doen. Iets wat ook een rol speelde in het vertrek bij mijn laatste loondienst baan, ik kan er niet goed tegen als analyses alleen maar gemaakt worden op commando van het management, zonder dat er iets met de uitkomst gedaan wordt.

Door gebrek aan ruimte in mn bagage, en mijn nu al veel te lange leeslijst, heb ik het boek niet gekocht, maar het zette mij wel aan het denken, met dit artikel als resultaat.

Om succesvol geld te verdienen met affiliate marketing is het belangrijk wat je meet, waarom je dit meet en wat je vervolgens doet met die informatie.

Wat is de “beste” metric voor succes?

First things first, wat is dan de “beste” metric om het succes van je niche website of blog mee te meten? Als SEO specialist is mijn antwoord het cliché “dat hangt er vanaf”. Waar vanaf? Dat is afhankelijk van de fase van je niche website.

Uiteindelijk is geld de belangrijkste metric, of je het nu leuk vindt of niet, de hele wereld draait om geld en zelfs als je grote doel gaat over vrijheid dan is geld de manier om die vrijheid te krijgen. (Of te kopen.) Maar voor je zover bent heb je met een nieuwe affiliate website nog een hele lange weg te gaan dus als je geld als enige stip op de horizon zet, dan wordt het een lijdensweg.

Zo’n lijdensweg dat het veel mensen nooit lukt om serieus geld te verdienen met affiliate marketing.

Voor de meeste niche websites is organisch verkeer uit Google de belangrijkste bron, dus Google rankings zou ook een goede metric zijn voor succes. Maar hiervoor geldt hetzelfde als voor geld, het kan een tijdje duren voor je een toppositie in Google bereikt. Dus tot dan ben je met een lijdensweg bezig waar op het zicht geen einde aan lijkt te komen.

Komt ook nog bij kijken dat de zoekresultaten in Google tegenwoordig zover gepersonaliseerd zijn dat rankings alleen nog maar een vage indicatie geven in plaats van harde concrete inzichten.

Dat dus allemaal niet, maar wat komt dan wel in aanmerking voor de titel “beste metric”?

Afhankelijk van de fase van je affiliate website of blog komen deze twee metrics in aanmerking:

  1. Het aantal gepubliceerde artikelen.
  2. Het aantal maandelijkse sessies op je website.

Hierna komen vervolgens geld en eventueel Google rankings in beeld, maar laten we eerst kijken naar deze twee.

De beste metric voor beginners: Het aantal gepubliceerde artikelen

Niet alleen voor beginners, maar ook voor nieuwe niche websites. Na het proces van niche selectie en het maken van je eerste WordPress website komt het allemaal neer op het schrijven en publiceren van zoveel mogelijk artikelen. Uiteraard ook nog eens de beste artikelen binnen jouw niche.

Hoe meer artikelen je plaatst, hoe beter uiteindelijk je website gevonden wordt in Google, hoe meer bezoekers je kunt trekken en hoe meer geld je gaat verdienen.

Deze metric is de start van alle niche websites, affiliate websites, blog etc. Maar daar houdt het niet op…

Het is ook de enige metric waar je voor 100% controle over hebt. Je hebt volledig zelf in de hand hoeveel artikelen je schrijft en focus houden op iets waar je volledige controle over hebt maakt het makkelijker om lang genoeg gemotiveerd te blijven.

Wanneer het balletje gaat rollen, het aantal maandelijkse sessies

Zolang je maar lang genoeg gemotiveerd blijft gaat uiteindelijk het balletje vanzelf rollen. Zodra dit gebeurt is het aantal artikelen niet meer de enige “beste” metric om het succes van je niche website mee te beoordelen. Vanaf nu is ook het aantal maandelijkse sessies belangrijk in jouw succesverhaal.

Meer sessies, betekent meer mensen die jouw content zien en lezen en uiteindelijk meer clicks op jouw affiliate links, dus meer geld op je bankrekening.

Zelfs met, of misschien juist door, de gepersonaliseerde zoekresultaten van Google betekenen meer maandelijkse sessies op je website nog steeds dat je website beter vindbaar wordt in Google. Hogere rankings leveren immers meer verkeer op. Dus het aantal maandelijkse sessies geeft een goed beeld van of je op de goede weg bent en hoe succesvol je niche website is.

Daar bovenop geeft het je waarschijnlijk ook precies de motivatie die je op dit moment nodig hebt om door te gaan.

Vanaf dit moment wordt het makkelijker, hierna worden geld en conversie de metrics die gaan uitdrukken hoe succesvol je niche website of blog is.

De metric waar de wereld om draait: geld

Het aantal sessies groeit elke maand en je bent lekker bezig met het uitbreiden van je blog met de best mogelijke content. Dan is het nu eindelijk tijd om te kijken naar de metrics geld en conversie ratio. Als je dit artikel leest dan is de kans tenslotte erg groot dat je met een website begonnen bent om er geld mee te verdienen.

Dit is ook het deel waarover ik een discussie had met mijn coachee eerder dit jaar. Zij bleef vasthouden aan het aantal sessies als enige metric voor het succes van haar werk en haar blog. En ja het is een belangrijk onderdeel, maar als je bij de bank aanklopt om geld te lenen op basis van het aantal bezoekers van je website. Dan wordt je of uitgelachen of door de bewaking naar buiten gebracht.

Ter verduidelijking, haar aantal sessies groeide al een aantal maanden op rij, maar haar inkomen bleef hangen op hetzelfde punt. Dus er kwamen meer bezoekers naar haar blog, maar die bezoekers leverden helemaal geen geld op dus haar opbrengst per bezoek kelderde in die periode.

Uiteindelijk was het haar blog en besloot zij blind te blijven staren naar het aantal sessies. Prima…

Maar voor iedereen die wel langdurig succes wil hebben met zijn/haar niche website is het belangrijk om de conversie in de gaten te houden. Als het aantal sessies stijgt dan is het de bedoeling dat kort daarna ook je inkomen stijgt. Niet perse 1-op-1 helaas werkt het niet zo eenvoudig, maar het moet ook niet zo dat je met 3x zoveel sessies nog steeds hetzelfde inkomen hebt.

Conclusie, wat is de “beste metric” voor je niche website?

Uiteindelijk is het belangrijk dat je de beste metrics meet die passen bij de fase van je niche website. Succesverhalen gaan nooit over één metric, het is altijd een combinatie van het aantal geplaatste artikelen, het aantal sessies/bezoekers en de inkomsten die hier uitkomen.

De metric waar je focus op hebt bepaald wel hoe zwaar je lijdensweg is. Als je aan het begin van een marathon alleen maar bezig bent met of het al voorbij is, dan worden het 42 lange kilometers. Maar als je bezig bent met het behalen van een gemiddelde snelheid of landmarks onderweg, dan maak je het jezelf een stuk eenvoudiger.

Dit werkt ook zo een nieuwe niche website, een full-time passief inkomen is nog ver weg, maar het aantal geplaatste artikelen is dichtbij.

Als je het lang genoeg volhoudt dan komt de eerste beloning uiteindelijk in een groeiend aantal sessies op je website. Zelfs als deze bezoekers nog niets, of niet veel, opleveren ze zijn er wel! Als het aantal sessies hoog genoeg wordt dan komt ook als vanzelf het geld, en dan heb je eindelijk de gouden beloning waar je op gewacht hebt.

Uiteindelijk meet je succes op basis van drie “beste metrics” niet zomaar één willekeurige.